Op de drempel

'Toen kwam Jezus ... naar Johannes, om door hem gedoopt te worden.' Mattheus 3,13-17

Met Johannes en Jezus staan we op de drempel. In Jezus komt het Rijk van God. Een nieuwe tijd breekt aan. Hij is de eerste van een nieuwe wereld. Dit is een drempel, een scharnierpunt in Gods weg met Israël en de volken.

De radicale boeteprediking van Johannes raakt Israël in haar hart. Haar hoop op God. De verlossing komt. Recht en vrede brengt de HEERE voor heel de wereld. Psalmen zingen er van. Profeten getuigen er van in machtige vergezichten. Wat nodig is? Bekering. En dan ook reiniging. Wie brengt de reiniging? Wie kan bestaan voor de Heilige en de zonden van zijn volk en van de wereld wegdragen? Wie brengt ons de verlossing? Niet Johannes, maar Jezus.

We staan op de drempel. Het volk is diep geraakt. Is Johannes de Messias? Nee. Wie dan? Een stem in de woestijn! Wegbereider. Hij valt in het niet bij Hem, die na hem komen zal. Hij kan niet in zijn schaduw staan. Hij is - zoals hijzelf zegt - niet waard om voor Hem de minste slavendienst te doen.

In Lukas 7 horen we Jezus over Johannes spreken. Was hij een koning? Nee. Was hij een profeet? Ja. En veel meer dan dat. De bode, van wie de profeet Maleachi spreekt. Die voor de HERE uit zou gaan! Groter dan hij is er niemand! Maar de minste in het Koninkrijk van God is groter dan hij. Wonderlijke woorden. Ze maken één ding duidelijk: we staan hier op de drempel. De wegbereider roept het volk van God de HEERE ontvan-gen. Hoe? In ver-ootmoediging en belijdenis van zonde. Ze worden met de doop van Johannes als teken van boete en bekering. Wie zal de beleden zonden wegnemen? Wie zal Lam Gods zijn dat de zonden draagt? Niet Johannes, maar Jezus.

In het Johannesevangelie horen we: de wet is door Mozes gegeven, genade en waarheid zijn door Jezus geworden. Al wat God van zijn volk vraagt, heel de gerechtigheid wordt vervuld in de weg van Jezus, die we onder zien gaan in het vuile water van de Jordaan. Hij voegt zich in zijn volk om één met hen te zijn, hun zonden zal Hij dragen. Zijn bloed zal hen reinigen. En het water wordt door Hem een bron van leven door de Heilige Geest. We zien Jezus in het Evangelie de weg van God gaan tot in zijn sterven en opstaan. Vervuld van de Geest en in zijn binnenste het woord van de Vader.

De doop van Johannes is van voor of op de drempel van het Rijk van God. De doop die Jezus instelt is de doop van het Rijk van God zelf. De doop in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. We worden gedompeld in de heilige drie-ene Naam en in alles waar die Naam voor staat. De gemeente van Jezus leeft onder het beslag van die Naam. In geloof, hoop en liefde. Vervuld van de Geest en met het Woord van de Vader.

Datum: Februari 2023

Ds. de Koning Gans

Predikant wijkgemeente 1

Contactgegevens

Meer columns?

Naar overzicht