Luisteren en vragen stellen

Het was na Kerst en we lazen het slot van Lukas 2. Jezus in het midden van de leraren. Twee woorden bleven me vooral bij. Luisteren en vragen stellen. Zo gaat dat soms. Een paar woorden, die je ziet en je aan het denken zetten.

We lazen dit gedeelte in de dienst van bevestiging ambtsdragers. De toepassing kon gemaakt worden van het luisteren naar en het vragen stellen aan de ander. Dat die zich zal laten 'lezen'. Zich zal laten kennen. Dan gaat het om goede vragen stellen dat de ander zich uitgenodigd weet om iets van het leven te delen. Geen nieuwsgierig uithoren, maar een vertrouwenwekkend 'uitluisteren'. Wat een goed gebeuren als de ander zich durft en kan uitspreken. Omdat er geluisterd wordt en men zich veilig weet. In de 18+ groep van de catechese lezen we 1 Petrus. In hoofdstuk 4 staat (net als in 1 Korinthe 13) dat liefde tal van zonden bedekt. Wat is dat? We kwamen er op uit dat in liefde de ander ontmoeten betekent dat we de ander niet oordelend en wegend tegemoet treden. Dat die ander zich aanvaard weet met wat er speelt of geweest is. Een niet oordelende liefdevolle houding geeft veiligheid om ook moeilijke dingen te delen. Ik las dit gedeelte uit Lukas ook bij de opening van een bestuursvergadering van Stichting Jaffa Project Nederland. Daar werd met verve betoogd hoe luisteren en vragen stellen juist de wijze van leren is in de Joodse gemeenschap. Iemand vertelde over zijn bezoek aan een Jesjieve in Antwerpen. Een grote ruimte met jongens en jonge mannen, die twee aan twee de Talmoed bestuderen. Uitleg van rabbijnen Grote boeken met de uitleg van rabbijnen op TeNaCH. (Torah, Profeten en Geschriften). In zo'n Talmoedschool is het een leven van jewelste. Je weet niet wat je hoort. Twee aan twee wordt er druk met elkaar gesproken. Waarom zegt de ene rabbi dit en geeft de ander een heel andere uitleg? Zo wordt er samen geleerd. Nog één ding. Je kan ook luisteren waar geen woorden geschreven staan of gezegd worden. Ik bedoel 'luisteren' naar een houding of gezichtsuitdrukking. Ogen, die iets zeggen. Of de toon waarop iemand spreekt. Daar kun je ook naar vragen. Waarom blij of een beetje triest? Waarom de felheid of het emotionele? Het is genade en een eer om in het Woord God te mogen ontmoeten. Maar ook om de ander nabij te mogen zijn. Bij het delen van wat ons beweegt wordt vreugde immers groter en pijn of verdriet een beetje minder. Zoals in het gezegde over de dubbele vreugde en de halve smart. Tot zover mijn schrijverij over hoe woorden zomaar een tijdje met je mee kunnen gaan in hele verschillende verbanden.

Datum: Maart 2022

Ds. de Koning Gans

Predikant wijkgemeente 1

Contactgegevens

Meer columns?

Naar overzicht